Verhoudingen Verbanden:

icon verhouding    Verhoudingen

B. Met elkaar in verband brengen
Verhoudingen, procenten, breuken decimale getallen, deel van met elkaar in verband brengen

1-fundament

Toelichting en voorbeelden bij 1-fundament

Toelichting en voorbeelden bij 1-streef

Functioneel gebruiken

• Eenvoudige verhoudingen in procenten omzetten
    bijv. 40 op de 400

Eenvoudige verhoudingen kunnen omzetten in procenten (bijvoorbeeld door middel van een verhoudingstabel waarin naar 100 toegewerkt wordt).

• In de krant staat dat 1 op de 4 fietsers bij de controle geen verlichting had. Hoeveel procent is dat?

Verhoudingen kunnen omzetten in procenten (bijvoorbeeld door middel van een verhoudingstabel waarin naar 100 toegewerkt wordt).

• In de krant staat dat 16 op de 40 fietsers bij de controle geen verlichting had. Hoeveel procent is dat?

• Uit een onderzoek onder 400 kinderen blijkt dat 40 van de 400 kinderen niet genoeg fruit eet.
    Hoeveel procent is dat?
  • Weet je nog? (Uit: Rekenrijk)

• Uit een onderzoek onder 250 kinderen blijkt dat 100 van die 250 kinderen niet genoeg fruit eet.
    Hoeveel procent is dat?
  • Van verhouding naar percentage. (Uit: Wereld in getallen)

• Van verhouding naar percentage met een verhoudingstabel. (Uit: Wereld in getallen)

Overgenomen uit: Concretisering referentieniveaus rekenen 1F/1S  SLO